Een inkijk in de werkwijze van ADISK...
- Kurt Sleeckx
- 27 feb 2024
- 1 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 6 jul 2024

Om een kwalitatief asbestattest te kunnen afleveren is het nodig dat wij volgende stappen of werkwijze, ondernemen om tot een helder en volledig asbestattest te komen.
Heb je asbest ontdekt in of rond je woning ?
Wil je je woning verkopen of schenken, dan is een asbestattest de eerste stap...
ADISK kan je hierbij helpen !
Het eerst contact...

De eerste stap is ons contacteren via onze website www.adisk.be , via email info@adisk.be of telefonisch 0465/085925 !
Samen bekijken we hoe we jou het beste en het snelste kunnen verder helpen. Samen vullen we het opdrachtformulier in dat nodig is om toegang te verkrijgen om uw asbestattest te kunnen opmaken.
Het vooronderzoek
Aan de hand van de beschikbare informatie wordt er vooraf een analyse gemaakt van
het inspectiegebied en de gebruikte materialen. Alle mogelijke info over bv. bouw- en verdiepingsplannen, bestaand asbestonderzoek, offertes of opleverattesten van renovatiewerken, historische foto's, informatie over gebruikte bouw- en isolatiematerialen... kunne hierbij helpen. Om onderzoeksbeperkingen uit te sluiten kan er een administratief bezoek plaats vinden voorafgaand aan het eigenlijke inspectiebezoek.
Het plaats bezoek

Om de asbestinventaris op te kunnen maken, moet er verplicht een plaats bezoek gebeuren. Na afspraak inspecteren wij het ganse gebouw en de bijhorende constructies zoals garage, tuinhuis, tuinconstructies,...
De inspectie gebeurd niet-destructief, d.w.z. bij een normaal gebruik van het gebouw. Enkel waarneembare materialen en toepassingen worden onderzocht en geĆÆnventariseerd.
Staalnamen gebeuren om asbestverdacht materialen uit te sluiten. Ze zullen steeds met de nodige zorg en veiligheid gebeuren zonder de toestand van de materialen te veranderen. Inherente schade wordt steeds veilig achter gelaten en duurzaam ingekapseld of gefixeerd. De staalnamen gebeurd steeds in overleg met de eigenaar of gevolmachtigde.
Om asbestverdacht materialen te lokaliseren, monsternamen plaatsen aan te duiden of anderen materialen aan te wijzen dienen er foto's genomen te worden. Deze worden steeds genomen rekening houdend met uw privacy!
Het asbestattest zelf
Nadat we alle gegevens hebben ingevoerd in de digitale databank van OVAM, wordt het attest gefinaliseerd en aangevraagd. U hoeft zelf verder niets te doen.Ā

Afleveren van het attest gebeurd binnen de 5 dagen na het bezoek en na ontvangst van de analyse van de staalnamen ! Indien er geen staalnamen nodig waren kan het attest zelfs na enkele dagen reeds afgeleverd worden.




Opmerkingen